Belize in februari

  • Marion

    Leuk zeg, zo'n nieuw fris prikbord. Ik ben van plan om vanaf volgend jaar februari naar Midden-Amerika te gaan en nu ben ik wel benieuwd naar verhalen van mensen die er al geweest zijn. Probeer mij er maar eens van te overtuigen waarom ik Belize absoluut niet mag overslaan..

    Groeten, Marion

  • Marieke

    Het is inderdaad wel heel erg nieuw en fris he?

    Dit is dan ook mijn eerste kans om mijn ervaringen te spuien….

    Mijn ervaring (eerste helft juni 2000 overigens) was in elk geval zeer goed. We waren een paar week in Mexico geweest (chiapas enzo) en in Guatemala en zijn vanaf Guatemala naar Belize gegaan.

    De overweldigende “relaxedheid” die je dan meemaakt is niet te beschrijven. Ik heb echt genoten in Mexico en Guatemala van de cultuur en natuur, maar in Belize heb je als extraatje dat het heel relaxed is. Caraibische sfeer en je hebt heel makkelijk contact met de mensen. Het feit dat ze engels spreken is natuurlijk ook handig. Ik spreek zelf wel spaans maar mijn man niet en engels is toch wel veel makkelijker.

    In het minuscule dorpje Placencia bijvoorbeeld hebben we een groot deel van de middag bij een stel mensen (“Garifuna” wonen daar veel) gezeten die ons uitnodigden puur omdat we “hallo” terugriepen. Heeft ze heerlijke kokoskoekjes ter plekke staan bakken en met hun ook goede gesprekken gehad: goed opgeleid (en daar zijn ze trots op), ze kenden zelfs de nederlandse geschiedenis etc.

    Zo'n middag hadden wij in elk geval nog nooit meegemaakt.

    Verder heb je veel Maya sites (Men denkt tegenwoordig zelfs dat Caracol Tikal uiteindelijk heeft veroverd. Als site is Caracol overigens veel minder ‘ontgonnen’ maar het is een leuke rit ernaartoe). Wij waren op zich wat tempel-moe toen we in Belize waren aangekomen en hebben dus alleen Caracol gezien, maar er zijn er zeker meer dan 5. (het land is ongeveer zo groot als Nederland).

    Je moet goed tegen een zekere nonchalance kunnen: Onze kilometerteller deed het niet bijvoorbeeld en bij onze eerste 4WD deed het stuur het eigenlijk ook niet (die hebben we dus maar omgeruild).

    Je kan er goed je geld kwijt maar er zijn ook veel goedkope accomodaties. Heerlijke jungle (en leuke lodges daarin) aan de guatemala kant en geweldige eilanden ook, waar je kan snorkelen tussen de stingrays en haaien (het onschuldige type, maar toch wel even schrikken): Dit gewoon in kleine groepjes van 4 toeristen.

    Over Belize stad hoor je verschikkelijke verhalen. Wij zijn er 3 nachten geweest en ik zou inderdaad s nachts niet door het centrum lopen, maar dat is toch wel het enige.

    Nadeel aan Belize is dat er relatief veel Amerikanen naartoe gaan. 80% daarvan reist direct door naar de eilanden (Maar dan nog zou ik me daar niet door laten afschrikken, want dat is het wel waard). Maar alles blijft kleinschalig. Van die supergrote hotelketens die je bij Cancun ziet is in belize absoluut geen sprake.

    Overtuigd?

    Marieke

  • Joop

    Mooi land.:)