Vaccinaties

  • Jannes

    Vanaf januari ga ik voor 10 maanden naar belize. De GGD heeft al een lading prikken geinjecteerd, maar heeft geen beeld van de noodzaak van Malaria en TBC vaccinaties. Dus kan iemand mij a.s.a.p. helpen aan een antwoord op de vraag hoe belangrijk deze zijn voor een 10 maanden durend verblijf in dit landje??

    Alvast bedankt!

    Jannes

  • Marieke

    Jannes,

    naar verluid zijn ze bij in Rotterdam erg goed op de hoogte wat waar nodig is. Ik weet niet bij welke GGD je geweest bent?

    Tja, malaria. Volgens mij hoef je die tabletten niet te slikken, helemaal niet als je bij de eilanden bent. Als je meer in het westen zit kan je het zeker overwegen (jungle), maar je moet je tegelijkertijd afvragen of je dat 10 maand wil slikken.

    Ik ben absoluut geen medicus, maar volgens mij, als je daadwerkelijk malaria krijgt is de remedy dat je in het ziekenhuis “gewoon” heel veel tabletten tegelijk krijgt. Je kunt dus overwegen om een risico in te calculeren op basis van hoeveel reistijd je van het ziekenhuis zit. (die overwegingen heb ik wel eens gehoord van diverse mensen die in afrika hebben gewerkt). Als je in de buurt van San Ignacio zit zit je in een halve dag makkelijk in Belize city of Belmopan.

    TBC weet ik niet, toen ik naar Belize ging had ik die nog, maar ik weet niet of ik hem weer moest hebben.

    Ik heb de site nog even opgezocht en je moet naar de travelclinic in Rotterdam: http://www.havenziekenhuis.nl/Travel_Clinic/, daar vinden ze dat je voor belize inderdaad malaria tabletten nodig. Ik zou ze eens bellen over het feit dat je daar 10 maand naartoe gaat.

    Marieke

  • petra

    hallo jannes,

    ook ik bengeen medicus maar ik kom net voor een aantal dagen in belize geweest en had daar geen malaria tabletten voor nodig.

    Ook heb ik geen vaccinatie tegen tbc maar dtp en hepetitus a gehad.

    Dus het verschilt wel met wat ze jou adviseren.

    Tijdens mijn reis bleek ook dat de meningen van artsen ggd's en degerlijke erg verschillend zijn.

    Maar ik zou wel even overwegen of je echt 10 maanden malaria tabletten gaat slikken!

    succes

    petra

  • Olga (Belizean)

    Hi,

    Even over de vaccinaties. Toen ik in 2000 naar Belize ging, heb ik tableten voor Malaria kunnen krijgen van mijn zus die in Engeland woont. Het fijne van deze tableten was dat je ze maar een keer per week hoeft in te nemen.

    Meschien kan je even informeren of deze te verkrijgen zijn in Nederland. Het is toch wel belangrijk om ze in te nemen.

    Tevens, als je ooit koorts krijgt in Belize moet je nooit te snel paracetemol of aspirinen innemen. Als he dat doet kunnen de doktoren geen goede diagnoze vaststellen. Het kan een gewone koorts zijn maar er is altijd een risico van Malaria aanwezig.

    Als je in Belize ben komt er toch altijd een tijd dat je ergens in de “jungle” of in een rivier gaat zwemmen of dat je met iemand op excursie gaat. Belizeans zijn daar gek op een ze slepen je mee. My advies is neemt je pilletjes in.

    Bye for now and have fun in Belize.

    Olga