buslijn

  • Amelie

    Hallo,

    Ik zie 2 verschillende manieren. Vanaf het vliegveld naar Cancun downtown of vanaf het vliegveld met de bus naar Playa del Carmen? Wat is het makkelijkste en snelste?

  • Paul Nijssen

    Het makkelijkste is een collectivo busje te nemen. Zelf denk ik dat je snel uit Cancun wil zijn ivm te veel amerikaanse toeristen en dat zie je aan de prijzen. Playa Del Carmen ligt wat zuidelijke van het vliegveld en is iest minder toeristischer daarnaast zijn de hotels goedkoper. Hoe verder van het strand hoe goedkoper het wordt en je kunt van het busstation net zo makkelijk wegkomen als Cancun.

    Vanaf het busstation gaan diverse vervoersbedrijven met diverse klasse. de express bus stopt op paar plaatsen, de 2e klas bus in elk stadje.

  • Amelie

    Maar wat houd een collectivo busje in?

  • Paul Nijssen

    Collectivo is een taxi busje wat jouw rechtstreeks waar dan ook in Playa Del Carmen of Belize. Je kunt er wel met meerdere personen in zitten maar het gaat vrij snel en makkelijk. Vergelijk het maar met de trein taxi.

  • Thijs

    Hoi Amelie,

    Ik ben net een paar dagen terug uit Belize en Mexico.

    Ik ben met de ADO-bus (7 US-dollar) vanaf het vliegveld naar Playa del Carmen gegaan. Deze bus stopt in het Centrum van Playa, van waaruit je echt op loopafstand van alle hotels zit. De collectivo busjes zijn veel duurder en brengen je hooguit 2 minuten lopen verder tot voor de deur van je hotel. Dus ik zou absoluut voor de ADO-bussen gaan die direct links van de aankomst terminal van het vliegveld staan. (wijst zichzelf). Het is ongeveer een uurtje rijden in deze luxe airconditioned touringcars.

    Als je nog geen idee hebt in welk hotel je in Playa wil zitten dan kan ik het Casa-Toucan Hotel op Calle 4 aanraden. Ik heb daar gezeten tijdens de orkaan Wilma en ik kan alleen maar zeggen dat alles zelfs tijdens de orkaan goed geregeld was. Hele vriendelijke hotelleiding, echt een hotel om je vakantie leuk te beginnen.

    Veel plezier, Groetjes,

    Matthijs

  • Laco

    He Matthijs,

    Weet jij toevallig nog of die ADO-bussen ook nog laat vertrekken. Ik arriveer n.l. best laat, om 21:10, op Cancun Vliegveld. Wil die avond nog naar Playa del Carmen. Maar weet niet of die bussen dan nog gaan. Hoe kom ik daar achter?

    Ik reis low-budget en wil daarom niet zo'n collectivo gebruiken.

    Is dat hotel ook een beetje betaalbaar?

    Van info van andere reizigers moet je het maar hebben, he…

    Thanx,

    Laco

  • Thijs

    He Laco,

    volgens mij gaan die bussen nog best laat. En alle formalititen op ht vliegveld duren in Cancun meestal niet zo heel erg lang. Kijk voor de zekerheid even op de website van ADO: http://www.adogl.com.mx/english/horarios.asp

    Niet schrikken van de prijzen, die staan in Mexicaanse pesos, maar er staat een dollarteken voor.

    Het hotel kost ongeveer 35 dollar per kamer. Als je alleen reist is het goedkoper om naar een hostel met dorms te gaan, maar als je met meerdere bent dan is het hotel heel goed te doen. En dorms kan ik je niet echt aan raden, ga in ieder geval niet naar hostel El Palomar.

    Groetjes,

    Matthijs

  • Amelie

    Hey Matthijs,

    Ik lees bij jou 7 dollar dat die ritten kosten maar bij 2 volgende berichten lees ik dat het 35 Mexicaanse pesos zijn. Ik heb gelezen dat ze in Centraal Amerika ook dollars aannemen dus kan ik ze dan ook in dollars betalen als ze rekenen in Mexicaanse pesos? En moet ik die bussen vantevoren reserveren of kan ik zo mee?.

    groetjes Amelie

  • Thijs

    Hey Amelie,

    Je kunt in Mexico inderdaad gewoon met Amerikaanse dollars betalen, maar je krijgt dan je wisselgeld in mexicaanse pesos. Verder moet je even uitkijken voor de wisselkoers die winkeliers rekenen als je in US dollars afrekent. Ze willen nog wel eens lucratief voor zichzelf afronden. Als je plant om langer dan een of twee dagen in Mexico te blijven kun je denk ik beter wat mexicaans geld pinnen. ( is heel gemakklijk in Mexico, iedere pinautomaat accepteert Nederlandse wereldpassen).

    Wat betreft het reserveren van bussen, dat is niet nodig. Je kunt gewoon in de grote hal van het vliegveld een kaartje kopen bij de ADO busstand. Ik ben ze echter niet voor 35 mexicaanse pesos tegengekomen. Zowel van het vliegveld naar Playa betaalde ik 65 pesos als terug van Playa naar het vliegveld. In dollars betaal je dus iets meer (7 dollar) want de normale koers is ongeveer 10 tot 10,5 pesos voor 1 US dollar.

    Groetjes,

    Matthijs

  • Lidia

    Very valid, pithy, sucnccit, and on point. WD.