tips, avontuur en gevaar ?

• art

Mijn vriendin en ik gaan de gehele maand december reizen door Yucatan en Belize. Nu zijn we redelijk avontuurlijk ingesteld en zoeken niet zo snel al het ‘toeristische’ op.

Nu hebben we gehoord dat het binnenland van Belize redelijk gevaarlijk is om te verkennen. Kan iemand dit ontkennen/ bevestigen?

Verder willen we duiken (cenote/cave diving) en andere avontuurlijke dingen doen (jungletrek etc). Is er iemand die tips/ ervaringen hier mee heef in Belize en Yucatan (Caye Caulker kennen we al van 3 jaar geleden). Het mag individueel of georganiseerd als het maar wel ‘echt’ is (dus niet dat Amerikaans achtige).

Ik hoor graag van jullie.

Art

• Paul

Hoi Art,

Wat betreft de veiligheid in Belize, ik denk dat je gewoon op je gezond verstand moet afgaan. Maar dit kun je toch beter vragen en de des betreffende Nederlanders die er wonen.

In San Ignacio bij het cybercafe Green Dragon kun je bij Laurenz en Mirjam terecht of naast Banana Bank bij Simone. Zij weten ook iets meer over de Jungletreks.

De plek waar ik in maart heerlijk heb kunnen genieten is Hopkins bij Guesthouse All Seasons. Het vissers dorp ligt zo'n 16 mijl zuiderlijk Dangriga, via de Humminghbird Highway en de Souther Highway zijn op 20 kilometer (bij Punta Gorda) geheel geasfalteerd en dus snel bereikbaar.

Wat betreft cenote duiken, kijk dan even op mijn site en link even door naar Grotduiken. Marike Jasper woont vlak bij Tulum en weet prachtige duikstekjes tevens kan zijn ook invoudige tot luxe slaap gelegenheid regelen.

www.geocities.com/belize_nijssen

Veel plezier,

Paul Nijssen

• Ramon

Qua tips, avontuur en gevaar kan jullie wel vertellen, als je van eventueel nog Mexico naar Guatemala de grens oversteekt doe dat dan zo vroeg mogelijk op de dag. Wij kwamen vanuit San Christobal (door een “uitgevallen” bus) pas om ± 15.30 u. bij de grens aan, daarna door de douane, (kan erg lang duren) en geen bus die ons toen nog verder kon (wilde) brengen. Hebben we in La Messia (grensplaatsje aldaar) de nacht door moeten brengen. DIT IS NIET EEN VAN DE VEILIGSTE PLAATSEN TER WERELD!!! d.w.z. pistool in de achterzakken van menig persoon en 24 uur per dag drukte op straat. (kinderen, zwangere honden, schorem, vuurwerk, etc..) dat is wat ik kan vertellen qua gevaar. In Belize hebben we alleen Caye Caulker aangedaan dus niet veel van Belize zelf gezien. Wel minder leuke verhalen over gehoord inderdaad.

Veel plezier, misschien dat je er wat aan hebt als je die kant nog opgaat.

Ràmon