Hallo! Ik ben net terug gekomen van een 4-weekse reis door Mexico en Guatemala. Wij zijn gestart in Cancun en geeindigd in Cancun. Wij hebben de volgende plaatsen aangedaan: Chichen Itza, Merida, Palengue (excursie naar de ruines en naar Agua Azul vanuit Palengue), San Christobal de las Casas, Panajachel (Dorpjes rondom lago de atitlan bezocht), Antigua, Semuc Champey, Tikal (vanuit Flores), Tulum, Playa del Carmen en terug naar Cancun.
Veel mensen deden ook deze route maar ik wil jullie graag wat tips geven: Wij hadden een weekje aan het strand ingepland op het einde. Dit bleek echter veel te lang te zijn. Na 3 zeer enerverende weken bleek een weekje strand errug saai, hoewel wij normaal gesproken grote strandliefhebbers zijn. 3-4 dagen was lang zat geweest achteraf. Daarnaast zou ik de plaatsen Merida en Chichen Itza overslaan maar rechtstreeks de nachtbus nemen vanuit Cancun naar Palengue. Dit deden ook veel mensen en zo bespaar je veel tijd en de ruines van chichen itza zijn niks vergeleken bij die van palengue en tikal en chichen itza is wel erg touristisch… Verder zijn alle overige plekken echt een must to see!! Misschien vanuit San Cristobal nog een excursie naar canon del sumidiere maar dat hebben wij niet gedaan! Verder is Tulum leuk voor 2 dagen…. het is er erg mooi maar er is echt niks te beleven en playa del carmen is ook leuk voor twee dagen want als je daar rondloopt schaam je je haast dat je een nederlander bent (;-))…….
W.b. gevaren…. wij hebben ons totaal niet onveilig gevoeld in Guatemala maar wij hebben dan ook alleen overdag gereist en voornamelijk met de chickenbus… alleen de bus van Semuc Champey naar Flores raden wij echt aan om met een shuttlebus te doen… de chickenbus stopt namelijk in alle dorpjes (en dat zijn er heel veel!) en de chickenbus doet er zodoende 2x zo lang over!
Verder vonden wij Guatemala echt helemaal geweldig!!! Als je de route doet zoals boven beschreven, misschien nog caye caulker in belize eraan toegevoegd, heb ej echt een geweldige trip!!! Succes ermee!