Graag wat info over Belize

• marja

Hallo,

Ik ga in december/januari 5 weken naar Guatamala en Belize. Ik reis alleen (bij gebrek aan reislustig vrienden) en mijn vraag is, hoe makkelijk is het om mensen te leren kennen om eventueel een stukje mee te reizen? Mijn ervaring is dat het in met name Australie en Thailand echt een eitje is. Nepal is al een heel ander verhaal. Hoe is dat in Guatamala en Belize?

Is het uberhaupt een goed idee om als meisje alleen te reizen?

Je hoort zo weinig over deze landen. Wat ik in de Lonely Planet lees, met name over veiligheid, klinkt niet echt bemoedigend.

Ik hoor het graag van de Guatamala en Belize kenners.

Groetjes

• Paul Nijssen

Ben misschien wel een vent Marja maar ik denk als jij je gezond verstand gewoon volgt dat je er prima kunt vertoeven. Ben voor paar weken terug in New York geweest en daar hoor je ook de ergste verhalen, ik kan je vertellen dat ik mij nog veiliger voelde dan gewoon hier in Nederland.

Inderdaad is het hier ook niet moeilijk om met mensen op te trekken en mee te reizen. Zelf heb ik het geluk dat mijn familie in Belize woont maar als ik vanuit Mexico kom maak ik altijd gemakkelijk contact met mensen en reis een stukje samen.

Wat betreft de rest van de info kijk even hier onder of klik gewoon even op http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1146&i=374&t=373

grt Paul

• anja

dag marja,

mijn dochter zit momenteel in Guatamala en gaat naar Belize. als je wilt kan ik vragen of ze jou mailt over haar ervaringen.

groet anja

• Yoshi

Hey, wat leuk!! Ik ben zelf 3 maand naar Guatemala geweest en tussendoor een weekje naar Belize, ben daar alleen naarPlacencia geweest, dacht dat het daar heel erg toeristisch zou zijn, maar dat was dus helemaal niet zo? Ik was zowat de enige op het strand.

De mensen zijn daar echt super aardig, soms een beetje te aardig, in dat weekje dat ik er was had ik echt geen seconde rust, vooral van jongens had ik soms echt last (eentje heeft zelfs van 12 tot 4 ('s nachts) serenades voor mijn hotelraam gehouden) het leek er soms ook gewoon op dat ze elkaar in de gaten hielden, want zodra er eentje weg ging, kwam de andere… een beetje aandacht is best leuk, maar dit was wat te veel van het goede voor mij (en ik was al best wel wat gewend uit guatemala) Ik weet niet of het er aan lag of ik blond was, alleen (hoewel was echt NOOIT alleen), of toerist (en dus rijk) of dat ze het gewoon bij alle meisjes doen, zeg je dit niet om je af te schrikken hoor, want heb daar echt een super super leuke tijd gehad en super veel leuke mensen ontmoet, maar ik had echt nooit verwacht dat het zo anders zou zijn dan Guatemala (vooral qua jongens dan), want ik had wel in de boekjes gelezen dat er een hele andere cultuur etc. was. :)

Ooh, zowel in Belize als in Guatemala ontmoet je super makkelijk andere reisgenoten! Ik heb ook (stukjes) alleen gerezen, maar dat duurde nooit lang…. In Belize waren de mensen die ik ontmoete wel vaker mensen van daar (maar dat komt ook, omdat ik alleen in Placencia ben geweest en dat er in ieder geval toen weinig toeristen waren)

In Belize schijnt het een stuk veiliger te zijn dan Guatemala, maar ik heb in Guatemala ook nooit geen problemen gehad, hou je alleen aan wat regels: in Guatemala niet alleen over straat gaan als het donker is, vermijd Guatemala City zoveel mogelijk (vaak moet je er wel heen voor het overstappen van bussen, maar houd het daar gewoon bij, neem dan ook zo min mogelijk kostbare dingen mee (en draag ze al helemaal niet op plaatsen waar ze zichtbaar zijn)

En ik kan je ook adviseren om niet ‘s avonds in Guatemala City aan te komen, doe dan gewoon een dagje langer over je reisje zodat je ’s ochtends of 's middags in Guatemala City aankomt. Als je er met het vliegtuig aankomt ga dan gewoon direct met een shuttle of taxi naar Antigua.

Ik zeg je dit helemaal niet om je bang te maken, want zoals ik al zei, mij is helemaal niks gebeurd en heb me ook niet onveilig gevoeld en de meeste criminaliteit tegen toeristen zijn berovingen, hier kun je best van schrikken, maar als je gewoon je geld geeft is er niks aan de hand, maar verzet je niet, want dan kan het wel verkeerd aflopen.