Veiligheid Guatemala-Belize

• Annelien

Ik zou graag met mijn vriend in maart gaan rondtrekken in Guatemala en belize. Als we nog tijd hebben zouden we er ook nog Honduras bijnemen. Maar ik hoor tegenwoordig veel over toenemende criminaliteit in deze landen. Kan ik een zorgenloze vakantie plannen of kan ik toch beter een andere bestemming zoeken?

• Kees-Jan

Dit soort geruchten zijn al vrij oud (5 tot 10 jaar terug).

Over Guatemala kan ik niet veel zeggen. Naar horen zeggen is Guatemala redelijk veilig, maar zijn er plaatsen waar je extra moet oppassen. Maar nogmaals; naar horen zeggen.

In Belize is het erg afgenomen. Een paar jaar terug zijn er aparte wetten aangenomen ter bescherming van toeristen, wat schijnbaar veel effect heeft gehad. Nergens een centje pijn, alleen Belize City bij nacht is minder. Slechte verlichting enzo. Maar in andere plaatsen is het zeer veilig.

• Marieke

Guatemala vond ik een stuk minder veilig dan Belize. Dit kwam overigens voornamelijk door een nare ervaring in Livingston. Vrienden die we op reis ontmoet hadden werden daar door gemaskerde mannen met bajonetten en een revolver beroofd van alles wat ze hadden. Ze waren met een locale gids op een tour (die wij ook gedaan zouden hebben, waar het niet dat onze creditcards nergens geaccepteerd werden en we niet eens meer geld hadden om terug te gaan met de boot). Flores (uitvalsbasis voor Tikal etc.)was geweldig, helemaal perfect. Meer van Guatemala hebben we niet gezien.

In Belize zijn we alleen naar Caye Caulker geweest wat ook weer fantastische was. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld.

Dus Flores en Caye Caulker zeker doen!! Livingston is wel heel bijzonder (muziek, geschiedenis, natuur), maar ik vond het daar gevaarlijk.

Op mijn site staan wel een paar foto's.

www.kiwigirl.ontheweb.nl

Succes!

• Solane

Een echt zorgeloze vakantie kan je denk ik in heel Centraal America niet verwachten. Ik ben gisteren teruggekomen van een maand Belize, Honduras en Guatemala en ons ik niks vervelends overkomen. Als je de veiligheids-adviezen uit de reisgidsen en wat je van andere mensen hoort in acht neemt en je gezond verstand goed gebruikt, is het volgens mij een kwestie van domme pech als er wel iets vervelends gebeurd, maar die kans is wel groter dan in Europa lijkt me.

Maar al met al vond ik het 100% de moeite waard en zijn het geweldig mooie landen met ontzettend gastvrije en lieve mensen! Veel plezier dus!!!

• jannes

Wat heet zorgeloos idd. Je zit wel in Midden Amerika, da;s anders dan naar Friesland op vakantie. Belize zelf heb ik 6 maand gewoond/werkt, en me geen seconde onveilig gevoeld. Uiteraard hou je wel rekening met de omstandigheden, en kun je het gevaar altijd opzoeken. Zelf 1 keer bestolen in een hostel (uit de kamer) op caye caulker, shit happens.

Guatemala is een ander verhaal, niet per defrenitie onveilig maar ook zeer zeker niet 100% veilig. Met name de toeristen gebieden (rond livingston, lago d'atitlan, tikal etc) staan er om bekend dat er nog steeds met regelmaat toeristen overvallen worden. Heb zelf in guatemala geen problemen ondervonden, wel een aantal mensen gesproken die helaas wel de dupe waren geworden.

Laat je echter niet afschrikken door deze verhalen, mijd de gevaarlijke plekken (zie Lonely Planet) en blijf op je hoede voor afgelegen plekken etc, maar vergeet vooral niet te genieten: het is absoluut de moeite waard!

Jannes

• Ivan

Hallo ,

Mijn naam is Ivan , Belg , 40 jaar en vader van twee schatjes van jonge kinderen . Ik heb een aanbod gekregen om een vastgoedproject met tenniscentrum te delegeren in Belize .Ik ben al jaren tenniscoach en investeerder in vastgoed . Het aan bod lijkt aanlokkelijk . Het is op het schiereiland waar de mooiere villas gebouwd worden . Het kost mij enkel een villa in aankoop tegen spotprijs die ik leter eventueel weer verkoop . MAAR , ik ben verantwoordelijk voor twee opgroeiende jongens van 7 en 8 jaar oud . Wij wonen in een dorp in Belgie waar misdaad ons vreemd is en we veel aandacht aan de kinderen besteden . het avontuur lonkt naar ons en we zijn erg geinteresseerd om veel informatie over Belize in te winnen van mensen die er gewoont hebben . Wat zijn de voor en nadelen van het land ? Ik zal zeker het met eigen ogen eerst gaan bekijken maar ik kan op een week uiteraard niet de kennis vergaren van jullie ervaringen . daarom graag een mailtje naar ivanwillems@skynet.be met jullie reacties of uiteraard via dit forum . Groetjes van Ivan , Patje en kinderen

• sepp

Ik raad heel guatemala af om te reizen,men zoon is er vermoord

• Ivan

hallo Sepp,

Ik ben verbijsterd dit bericht te lezen. Hoe erg is dat zeg! Nu , ik kan u zeggen dat wij hebben afgezien van een zaak te starten in Zuid Amerika of de Carraiben, juist omwille van het onveiligheidsgevoel. Arm er rijk wonen daar naast elkaar en dat geeft vaak problemen. Wij twijfelen nu serieus tussen Australie of het Zuiden van Frankrijk ( Luberon ) .

Maar dit alles is ondergeschikt aan wat u meemaakt met het droevig feit van de moord op uw zoon.

Ik wens u veel sterkte Sepp,

vriendelijke groetjes van Ivan en Patje, ouders van Luca en Indy ( 9 en 8 jaar )