Er is al wat geschreven over alle dingen die op dit moment gebeuren in Belize, maar hier komen mijn “belevenissen”
Nu bijna 2 weken geleden heeft de telefoonmaatschappij BTL zijn diensten stop gezet. Voor iets meer dan een week was er voor de mensen hier in Belize geen mogelijkheid om te bellen, sms-en, internetten of te betalen/geld opnemen met credit-cards of pinpassen. (Uitgezonderd van internet via satteliet wat erg moeilijk te vinden is)
Er zijn meerdere redenen voor BTL om te stoppen met het verlenen van hun diensten, maar wat zij willen is dat Prime-Minister Musa en regering aftreed. (in grote lijnen)
De toeristen hier zijn er erg door getroffen. Mijn eigen ervaring is dat familie thuis in Nederland erg ongerust werd, omdat er niets bekend was over de situatie waarin Belize zich verkeerde buiten Belize zelf.
Vanaf afgelopen zaterdag in Punta Gorda zijn de telefoonlijnen nationaal weer hersteld en was er een mogelijkheid om te internetten. Het is voor mijn mobiel uit Nederland nog niet mogelijk om te bellen. Ik heb nog steeds geen bereik en BTL zegt dat internationaal de lijnen nog niet volledig hersteld zijn.
Internationaal bankieren is ook niet mogelijk in Punta Gorda, Belize. De Nationale passen doen het al wel, internationaal nog steeds niet. Vandaag ben ik 3 uur in de bank geweest om toestemming te krijgen om met mijn paspoort gegevens geld op te nemen met mijn credit-card. Een heel gedoe, maar ik heb eindelijk weer wat geld. Morgen ga ik naar Puerto Barrios, Guatamala, met als enig doel om zoveel mogelijk geld op te nemen daar.
Uiteraard is BTL niet de enige maatschappij die gestopt is met hun diensten. Elektriciteit valt om de haverklap uit voor meestal een half uur. Water is er vaak alleen ‘s avonds en ’s nachts.
Er zijn constant geruchten dat er weer een grote “strike” komt voor een aantal dagen. Volgens channel 5 zou vanochtend alles weer uitvallen, dit is tot op heden nog niet gebeurd (het is nu 11.42 am)
Veel toeristen zijn er niet meer in Punta Gorda. De grens met Guatamala is dichtbij en veel mensen vertrekken daar heen.
De locale mensen zijn hier overigens niet erg onder de indruk. In Belize-city weet ik dat er vorige week woensdag rellen zijn uitgebroken door studenten die in opstand waren tegen de regering. Veel plunderingen e.d. Hier in het zuiden van Belize blijft iedereen kalm en wachten we af. Zou je dit kunnen voorstellen in Nederland? Volgens mij zou iedereen in paniek zijn, gelukkig voor de relaxe mentaliteit hier.
Ik hoop dat er snel een oplossing komt, maar voor alsnog is deze oplossing ver te zoeken.
Ik hoop dat iedereen zo een beetje op de hoogte is van de toestand. Als er vragen zijn hoor ik ze graag!
Groetjes en succes voor iedereen in Belize!
Larissa Appel