Tips gevraagd voor individuele rondreis door Mexico-Belize-Guatemala

• Annet

Van eind februari tot eind maart 2006 zijn mijn vriend en ik van plan om een reis te maken door bovenstaande landen.

Omdat wij geen georganiseerde groepsrondreis willen en onze plannen nog in een beginstadium zijn, zijn alle tips/suggesties welkom.

Met name zijn wij benieuwd naar mensen die hun ervaringen met ons zouden willen delen.

Ook ben ik zeer benieuwd naar de wijze waarop men reist in, en met name tussen de verschillende landen, aangezien je met een huurauto de grens niet over mag. Zijn (binnenlandse) vluchten een optie??? Enz. enz.

Kortom vragen alom.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties. Hopelijk helpen ze ons weer een stukje verder met plannen en organiseren. Leuk!

• Jonathan

Hoi Annet,

Ik kan alleen maar advies geven wat Mexico en Belize betreft…Guatemala ben ik niet diep ingegaan om rond te reizen.

Zeer waarschijnlijk is de goedkoopste optie om in Mexico te beginnen, via cancun aangezien er veel charters op Cancun vliegen. Veel mensen maken dan een ronde door Yucatan (mexico) om vervolgens bij Chetumal Belize binnen te gaan. Ook veel mensen trekken juist het binnenland in en gaan dan tussen Mexico en Guatemala over de grens en pakken dan Belize op de terug reis.

Voor Belize en Mexico kan ik zeggen dat de bus een goeie optie is. Ik zelf kom net terug van een maand midden amerika (2 weken belize, 2 weken Mexico) ik heb alles met de bus gedaan. De bussen zijn niet duur en rijden zeer regelmatig. Voor Guatemala kan ik geen advies geven, sorry…

Succes ermee!

Jonathan

• Mark

Wij zijn begonnen in Mexico en daar zijn inderdaad de goede ADO bussen met airco en tv die je over grote afstanden comfortabel vervoeren (kosten valt mee, 4 uur in een bus voor zo'n 7,5 euro). Ben ook in Guatemala geweest. Ben net een paar dagen terug. In Guatemala hebben we niet met de plaatselijke bussen gereisd. Vanuit San Christobal (Mexico) kun je tegen een redelijke prijs een taxibusje regelen die je tot de grens brengt. Vandaaruit stap je over op een nieuwe taxibus in Guatemala (staat klaar en is allemaal geregeld) en deze brengt je (een werkelijk fantastische tocht door de bergen) naar Panachachal in ons geval om het mooie bergmeer Lago de Antitlan te zien. Je kunt er ook voor kiezen om meteen naar Antigua te gaan. Deze stad mag je absoluut niet overslaan. Lekker klimaat en erg veel bezienswaardigheden. Leuk ook om van daaruit een tocht te maken naar een nog werkende vulkaan! Wij zijn vervolgens nog een dag in Guatemala City geweest, maar dit is niet aan te raden indien je daar verder niemand kent. Het is echter wel het centrale punt indien je naar het noorden wil reizen wat wij hebben gedaan. Wij hebben een binnenlandse vlucht genomen (80 dollar p.p.) van 3 kwartier naar Flores (je kan overigens ook met de bus wat een rit is van zo'n 12 uur). In Flores kun je met de plaatselijke monopolistische San Juan organisatie de rit naar de Mayastad Tikal maken (ook een absolute aanrader!) en wij hebben daarnaast de rit naar Belize City gemaakt met deze organisatie. Het kost niet echt de hoofdprijs, maar weet wel dat je bij deze mannen (ze lopen overal in Flores met hun couponboekjes) in principe altijd teveel betaald dus ga flink onderhandelen! Wij hebben in Belize op Caye Caulker onze relaxtime genomen dus verder niet veel gereisd. Er gaan vanuit Belize City per dag twee express bussen naar het noorden (grens van Mexico). Wij hadden de ochtendbus gemist en konden 5 uur wachten op de volgende expressbus of een localbus nemen. Wij kozen voor het laatste. Veel te drukke bus en met geluk konden we zitten en onze backpacks kwijt. Kost niet veel natuurlijk maar het was niet echt aangenaam reizen.

Dus indien je een redelijk budget hebt, kun je goed door de landen reizen zonder eigen auto.

Jonathan schreef:

>

> Hoi Annet,

>

> Ik kan alleen maar advies geven wat Mexico en Belize

> betreft…Guatemala ben ik niet diep ingegaan om rond te

> reizen.

> Zeer waarschijnlijk is de goedkoopste optie om in Mexico te

> beginnen, via cancun aangezien er veel charters op Cancun

> vliegen. Veel mensen maken dan een ronde door Yucatan

> (mexico) om vervolgens bij Chetumal Belize binnen te gaan.

> Ook veel mensen trekken juist het binnenland in en gaan dan

> tussen Mexico en Guatemala over de grens en pakken dan Belize

> op de terug reis.

>

> Voor Belize en Mexico kan ik zeggen dat de bus een goeie

> optie is. Ik zelf kom net terug van een maand midden amerika

> (2 weken belize, 2 weken Mexico) ik heb alles met de bus

> gedaan. De bussen zijn niet duur en rijden zeer regelmatig.

> Voor Guatemala kan ik geen advies geven, sorry…

>

> Succes ermee!

> Jonathan