Rondreis door Guatemala en Belize!!!

• Susanne van Deursen

Hallo…

Ik heb even een paar vraagjes. Over enkele maanden ga ik naar Guatemala om daar vrijwilligerswerk te doen. Hierna wil ik nog 4 weken reizen door Belize en Honduras. Ik vroeg me af wat ik nou echt moet zien in Belize en wat de kosten zijn van hotels/hostels en de trips die je er kunt doen. Op die manier weet ik een beetje hoeveel geld ik moet hebben om in Belize alles gezien te hebben!!!!

Alvast bedankt!!!!

Groetjes, Susanne.

• Paul Nijssen

Een ding is zeker,

Belize is in iedergeval duurder dan de omringende landen.

Wat de meeste mensen doen is Maya tempels bezoeken in Guatamal en Mexico. In Belize heb je ze natuurlijk ook maar de enige twee die een beetje normaal aan de doorgaande weg liggen zijn niet zo mooi als Tikal.

De backpackers gaan meestal paar dagen genieten op Caye Caulker, San Pedro, Seine Bight of Hopkins. Slaap plaatsen krijg je hier vanaf U$ 10,= .

Dit komt eigenlijk dat dit land anders is dan de andere landen in Midden Amerika. Ze spreken hier Engels en de meeste mensen zijn Afro-American.

Mocht je meer willen weten, mail dan gewoon even.

• Susanne van Deursen

Hey Paul,

Super bedankt voor je snelle reactie. Belize is dus meer een plek om even tot rust te komen. Dat is opzich geen slecht idee omdat ik dan zelf 2 maanden druk bezig ben geweest in Guatemala. Ik wilde er ongeveer tien dagen blijven en daarna doorgaan naar Honduras!!Tien dagen is dan toch niet te lang? Een vraagje die ik nog heb is: zijn er ook gewoon hostels in Belize. Ik ben in Australie geweest en daar wordt je dood gegooid met hostels. Ik vroeg me af of ze die midden amerika hebben? Dat is toch altijd weer iets goedkoper! Ben jezelf in Belize geweest? Ben je toevallig ook in Honduras geweest? En zo ja, is dat een mooi land om 21 dagen rond te trekken. En ook daar is het dan iets goedkoper dan in Belize? En tja, ik blijf maar vragen…..wat zijn ongeveer de kosten van voedsel? In een winkel of in een restaurant. Is het duur of gelijk aan hier? Of is het zelf iets goedkoper? Het gaat dan over de landen Guatemala, Belize en Honduras! Belize zal zo als ik begrijp duurder zijn!!! Kortom…ik heb eigenlijk veel vragen omdat ik niet zo goed weet wat ik allemaal kan verwachten enzo. De eerste dat ik alleen voor een lange tijd weg ga en wil graag zo veel mogelijk weten!!!! In ieder geval alvast bedankt!!!!

Groetjes, Susanne.

• Paul Nijssen

Hoi Susanne,

Ik ben nog nooit zelf in Honduras geweest maar dat komt omdat mijn familie in Belize woont. Dus als ik vanuit Nederland reis dan ga ik meer om die op te zoeken. Maar het staat nog wel op mijn lijstje. Maar als je wil leren duiken is dit wel een ideale plek, het schijnt namelijk vrij goedkoop te zijn.

Wat betreft de kosten, alles wat ze hier verbouwen of maken is goed te betalen maar alles wat ze moeten importeren is duur.

Aangezien er 270.000 in Belize wonen kun je voorstellen dat er meer vanaf buiten wordt gehaald. Echter veel duurder dan Nederland hoeft het niet te zijn mits je maar oppast.

Wat betreft Hostels, die zijn er zeker wel. Op Caye Caulker, Hopkins en het schiereiland Placencia zijn er zeker wat te vinden.

Natuurlijk is er in Belize genoeg te zien, maar als je Tikal heb gezien qua maya stad/tempel heb gezien dan ben ik bang dat je al heel veel heb gezien. tenzij je het mooi blijft vinden.

Ik zou zeggen, relax lekker en ga snorkelen of duiken.

Lees voor het gaan eerst de Lonely planet of de Rough Guide.