Malaria

• Linda

We gaan binnenkort een rondreis maken door mexico, guatemala en belize. Nu vraag ik me af of wij malariapillen moeten gaan slikken. De travelclinic zegt dat het wordt aangeraden in het grensgebied. Kan iemand mij vertellen of dit echt noodzakelijk is? Wij zijn niet van plan heel lang in het grensgebied te blijven.

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Linda

• Paul Nijssen

Een goedendag Linda,

Het is inderdaad zo dat als je het binnenland in gaat het sterk wordt aangeraden om tabletten in te nemen. Mocht je inderdaad 1 tot 3 dagen die kant op gaan dat moet je inderdaad af vragen of je het doet, maar overweeg dit voor je zelf “goed” af.

Moet er wel bijzeggen dat de malaria tabletten die je krijgt lichter zijn dan als je richting Afrika gaat.

Nadeel is echter ook nog eens na je vakantie moet doorslikken, namelijk de duur van jou vakantie met een maximum van 30 dagen.

• Linda

Hoi Paul,

Dank voor je reaktie.

We willen in Quatemala enkele steden gaan bezoeken en naar Tikal. In Belize zal het toch vooral een rustperiode worden, Lekker genieten van zon, zee en een paar duiken maken. Ik vraag mij af of we dan veel risico lopen. Wat je al zegt, je moet die pillen nog zo lang blijven gebruiken. Nou ja, we moeten er nog maar even over na denken. Welk gebied bedoel je trouwens met “binnenland”?

Thanx,

Linda

• Paul Nijssen

Hoi Linda,

Met het binnenland bedoel ik toch al snel het binnenland van Belize maar ook een groot deel Guatamala. Tikal bijvoorbeeld ligt midden in de jungle.

Voor de rest van Guatamala kan ik niet over oordelen.

• Linda

OK Paul, helemaal duidelijk!!!! Ik ga even langs de Travelclinic/ GGD.

Thanx,

Linda

• Melanka

Een tijd geleden zijn wij naar java & bali geweest, waarvoor zelfs helemaal geen indicatie bestond (maar wel voor Sulawesi bijv.). Maar zelfs het kleinste risico is nu voor ons zelfs nog te groot: mijn vriend liep malaria tropica op en heeft kantje boord gelegen in het havenziekenhuis. Ik kan je niet beschrijven wat voor een vreselijke (& vooral snelle!) ziekte malaria is. Ik ga niet meer zonder weg naar tropische gebieden.

• Nathalie

Hoi,

Is het niet zo dat je toch Malaria kan krijgen als je de pillen slikt? De ziekte komt misschien iets langzamer op gang, maar ziek wordt je toch (als je Malaria krijgt) heb ik me laten vertellen.

Ik ben in oa China en Laos geweest en heb geen pillen geslikt. Was er wel aan begonnen maar kreeg er maagpijn van en werd er chagerijnig van (bijwerkingen) en dat vond ik toch echt zonde van de reis!

Maar het is ieder voor zich natuurlijk. Meestal voldoet goed insmeren met DEET toch wel.

Groetjes Nathalie

http://nathalie.aroundtheglobe.nl