wel of niet naar belize?

• kim

hoi,

sinds wij 2 jaar terug naar Costa Rica zijn geweest, en vorig jaar naar thailand, merken wij dat midden amerika echt iets voor ons is. costa rica was zo mooi, dat we eigenlijk wel terug wilden. maar toch niet helemaal, dus hebben we belize op het oog.

we willen in mei 2 weken naar belize.

ik heb een beetje gezocht wat er te doen valt, maar merk dat er niet veel enthousiaste mensen zijn. die vinden guatemala allemaal leuker.

de maya tempels heb ik nog nooit gezien, dus heb ik geen vergelijkingsmateriaal. ik kom dan ook niks te kort in belize, denk ik.

verder houden wij erg van dieren. belize zoo schijnt je van het te zijn?

ik heb het idee dat er voor 2 weken aardig wat te doen valt, maar twijfel door de gelezen verslagen. wie kan mijn twijfel weg nemen?

• Paul Nijssen

Ik kom reeds 17 jaar in Belize en vindt het heerlijk om het land te bezoeken.

Lekker relax en anders dan haar buurlanden. De meeste mensen vliegen naar Cancun, pakken paar stops in Mexico en rijden door Belize direct door naar Guatamala. Ze weten ook vaak niets meer te vertellen dan ik heb paar dagen op de Cayes rond gehangen voordat ik terug ga.

Daarnaast hebben de mensen waarschijnlijk al zoveel Maya tempels gezien in Mexico en Guatamala dat ze bij aankomst in Belize die ook overslaan.

Wat betreft de Belize Zoo, leuke van hier is dat die midden in een stukje Jungle is gebouwd en daar alleen dieren verblijven die alleen in Belize voorkomen, gewond zijn gevonden, daar geboren zijn en/of bij mensen uit huis zijn gehaald. Daarnaast hebben de beesten toch een behoorlijk oppervlakte als je dit vergelijkt met andere dierentuinen waar ik mij vaak aan erger.

Mocht je nog vragen hebben mail dan gerust.

• kim

ik ga eens even uitzoeken wat een mooie route is. we willen die 2 weken door het land trekken en de moosite dingen meepakken.

heb je nog tips? plaatsen die we echt niet over moeten slaan?

strand vinden we voor een paar dagen leuk, maar wij houden meer van ondernemen en dingen zien.

en heb je misschien ook een paar budget-adressen?

alvast bedankt!

groeten, kim

• Paul Nijssen

Mijn eerste vraag is, hoe kom je Belize binnen. Per vliegtuig of wat veel backpackers doen uit Mexico?

Op de Western Highway op mijl +/- 26 is de Belize Zoo, je kunt hier tevens overnachten in cabana's maar weet niet voor hoeveel.

Je kunt ook iets verder bij Monkey Bay slapen, echter ook hier geld dat je even contact moet leggen.

Cayo District ligt bijna aan het eind van de Western Highway mag je bijvoorbeeld niet overslaan als je van ondernemen houdt. Ik zou als basis hiervoor San Ignacio aanhouden wat overigens een heel gezellige stad is. Vanuit daar kun je verschillende dingen ondernemen en kun je het duur maken zoals je wilt.

Daarnaast is het zuiden van Belize Hopkins een redelijke uitval basis om een dagje te relaxen aan het strand, vervolgens naar Cockscomb om in het Jaguar Reservaat te slapen. Volgens mij moet je deze low budget slaapplaats van te voren aanvragen.

Mocht je nog meer naar het zuiden gaan richting Punta Gorda dan zou ik overnachten in Sun Creek Lodge, niet duur en een goede uitval basis.

Kijk voor overige tips even op http://www.exoticbelize.nl/dutch/indexnl.htm