Bussen Cancun-Chetumal-Orange Walk

• Rolf van de Pavert

Hallo reizigers . . ..

Met een vriend wil ik van Cancun naar Chetumal (beide in Mexico) reizen om dan via de grensovergang bij Sta Helena door te reizen naar Orange Walk. We willen dat per bus doen vanwege de kosten en omdat een busrit in Z of M Amerika altijd wel een aparte ervaring is.

De enige bus waar ik wat over kan vinden is van maatschappij ADO die voor de rit van Cancun naar Chetumal meer dan 200 USD wil vangen (enkele reis!!!!) Dat leek me behoorlijk aan de prijs.

Vandaar mijn vraag:

Heeft iemand van jullie die rit weleens gemaakt en zijn er geen andere maatschappijen dan ADO? We vertrekken de 14e januari, dus jullie reacties worden zeer op prijs gesteld.

Rolf van de Pavert

• Paul Nijssen

Beste Rolf er zijn diverse bus maatschappijen die van Cancun rijden. Ik reis echter direct vanaf het vliegveld van Cancun naar Playa Del Carmen. Of je moet houden van plekken als de Benidorm. Zodra je de aankomsthal uitloopt proberen ze je een taxi te slijten echter vraag naar de bus naar Playa.

De kosten wat betreft de busreis betaal je zo'n 200 pesos wat neer komt op zo'n U$10-14 dus dat is een meevaller.

De expressbus stopt alleen in de grote plaatsen en als je geen geld wilt kwijt zijn aan overnachting dan is dit zeer praktisch. De bussen rijden namelijk zeer punctueel en dat 24uur per dag, Nederland kan daar zelfs nog van leren.

De eerste bus naar Belize rijd vanaf hetzelfde bus station in Chetumal van waar je aankomt en start rond 6uur.

Tot die tijd kun jezelf vermaken op de plastic stoelen in de wachtruimten en genieten van de Mexicaanse vriendelijkheid.

Daarnaast zijn de shopjes open.

Bij de grensovergang moet je uitstappen voor twee paspoort controles echter het wijst zich vanzelf en zonodig krijg je hulp.

De Mexicaanse douane beambte zal je vragen of je weer terug komt via Mexico zodat je meteen de tax al betaald voor Mexico te verlaten via Cancun, ik vind hetzelf wel handig.

Mijn advies is dat je niet teveel Belizean Dollars uit de pinautomaat haald, maar voor het laatste moment wat U$ dollars bij je hebt. Het enige waar je de BZ$ kunt inwisselen zijn de handelaren bij de grens.

Daarnaast moet je ook rekening houden als je Belize gaat verlaten, via Chetumal was dat altijd BZ$ 37.50 maar dat kan veranderd zijn aangezien ze dit ook op de International Airport hebben gedaan.

Veel plezier

• Marko

De rit kost 200 pesos (geen dollar) van cancun naar chetumal.

Ofwel slechts 16 euro.

Vanaf het busstation in Chetumal kun je vervolgens de bus richting Belize City pakken (met als stop Orange Walk)

Info en tarieven kun je vinden op:

https://www.ticketbus.com.mx/ticketbus/eng/index.jsp