Hoi allemaal!
Voor een etentje wil ik graag enkele typische Belize-gerechten maken. Heeft iemand recepten voor mij?
Alvast bedankt!
Typische gerechten van Belize worden altijd met rijst en bonen gecombineerd en andersom.
De variatie is meestal met kip en vis aangezien het makkelijk te krijgen is. Rund en varken wordt niet zo vaak gebruikt maar dan moet ik ook zeggen dat dit vlees minder lekker is dan in Nederland.
Moet thuis ergens een boekje hebben met gerechten dus ik zal eens rondsnuffelen en je doormailen.
Zoals Paul al zei: rijst en bonen, met toebehoren.
Bonen: Eigenlijk moet de droge RK (red kidney) bonen gebruiken, maar die zijn in Nederland moeilijk te krijgen en vaak erg hard. RK bonen uit blik werkt ook wel.
Lekker lang opwarmen met wat zout en peper.
Rijst: Witte rijst er los bij.
Chicken: de echte Belizeaans kruiden zijn hier niet te krijgen, dus voor het kruiden mag je zelf wat improviseren (met zout en peper kom je een heel eind). Bak het in de oven of stoof in een pannetje.
Stuffings: Doe een klont boter in een steelpannetje. Als het bubbelt 1 gesnipperde ui en een halve gesnipperde groene paprika toevoegen. Daarna van het vuur af en er pannermeel bijdoen (of natuurlijk echte broodkruimels). Hoeveelheid afhankelijk van of je droge of natte stuffings lekker vindt. Op smaak brengen met Lea & Perrins.
Plantain: Snij rijpe bakbananen in de lengte door en frituur ze in olie.
Potatosalad: Snijd aardappelen in blokjes en kook ze beetgaar. Af laten koelen. dan in stukjes gesneden gekookte ei toevoegen en doperwten en worteltjes uit blik (of glas). Je hebt soms ook wel van die combinatie blikjes (mexican salad of zo). Dan op smaak brengen met veel salad cream en zout en peper.
Voor erbij Peppersauce: Snij wat madame jeanette peppers fijn (verwijder de pitjes), samen met veel ui. Doe dit in een glazen pot en vul die met azijn. Laat dit minstens een nacht trekken en je hebt een heerlijk hete saus.
En als het helemaal feest is doe je er ook nog cranberry sauce bij.
Eet smakelijk !
Kijk ook eens op www.recipehound.com. Daar staat in het rijtje met landen ook Belize.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?