Saskia,
Ik kan op aardig wat vragen antwoord geven en dan zal ik ook doen, echter wat ik mis is werkvergunning in Belize. De Belize Goverment kunnen aardig lastig zijn wat betreft een werkvergunning afgeven. Ik zou je dan ook maar eerst in verdiepen want er zijn al heel wat buitenlanders (waaronder NL-ers) die er makkelijk overdachten.
Dit leidt tot veel frustratie en slinkende spaarrekening van jouw kant. Ik ken mensen die na ruim anderhalf jaar pas hun vergunning kregen. En daar moesten ze verdomd veel voor doen.
De basis verzekering vanuit NL kun je vergeten. Dus zit je al snel aan een buitenland verzekering, ik zou hier voor eens bij Ooms verzekering kijken https://www.oomverzekeringen.nl/content.asp?pid=14
Ik adviseer je wel een buitenland verzekering vanuit de NL's, zo kun je altijd buiten Belize worden geholpen zodra het echt nodig is.
Verruil nooit je Nederlandse paspoort, je hebt dan geen recht meer op je betaalde AOW bijdrage. Echter men schijnt tegenwoordig een tweede paspoort te mogen hebben.
Wat de belasting betreft, ik zou in Belize belasting betalen. Die ligt namelijk een stuk lager dan de Nederlandse.
Dan het verhuizen, ik zou persoonlijk niet te veel meenemen behalve je dierbare dingen.
Hoop dat je hier wat aan hebt,
Succes