nieuw guesthouse in Belize (toledo)

  • Elsbeth en Naud

    Beste mensen, wij willen iedereen graag op de hoogte brengen van ons nieuwe guesthouse dat zojuist is geopend in het Maya dorpje San Miguel in Toledo.

    Wij bieden bunk bedden aan (6 per kamer) voor $ 25 p.p per nacht, en we hebben een kamer met een dubbel bed voor $ 30 p.p. per nacht. Een dag op back-a-bush kost je $75 en darvoor krijg je 3 maaltijden, koffie en thee, vers vruchten sap en fruit, gedurende de dag. Alle prijzen zijn in Belize dollars, 2 belize dollar = 1 US dollar.We hebben warme douches en de kamers hebben ventilatoren.

    We hebben ons guesthouse geopend begin vorige maand en zijn nog bezig met de website, zodra die klaar is laten we het jullie graag weten. We wonen in een Kek'chi Maya dorp, 4 mijl van de Southern Highway vandaan. (we zijn de enige niet Kek'chi mensen in het dorp. We leven op onze organische boerderij waar we voornamelijk koffie en cacao verbouwen, maar ook een diversiteit aan citrus en hardhout. In de omgeving hebben we een hele interessante grot (tiger cave), twee ruines (Lubaantun en Nim Li Punit). De Rio Grande om af te zakken in een kayak of dory, een mooi dorp, gevuld met aardige mensen die je graag vertellen over hun manier van leven, maar verwacht ook veel vragen van hen over waar jij vandaan komt, dit alles onder het genot van warme mais tortillas en cacao drankjes. We hebben mensen in het dorp die nog de traditionele harp spelen en maken, en vele uitstap mogelijkheden iets verder buiten het dorp, jungle, grotten, maya sites, watervallen, etc. Op ons land zelf hebben we een enorm aanbod aan vogels, en sinds kort hebben we een brulaap op ons land wonen. Verder zal je onze 6 honden overal tegenkomen, we hebben 3 soorten eenden, twee paarden, en een enorme diversiteit aan wilde vlinders, motten, vuurvliegjes etc.We serveren ons eten (van eigen boerderij en andere lokale producten) op een groot deck, onder een cohune dak, tevens de ideale plek om lekker te relaxen, te lezen, spelletjes te spelen etc. In het droge seizoen is het heerlijk verkoelend in de rivier aan ons land. De San Miguel bus vanuit Punta Gorda stopt bij ons voor de deur. Elke andere bus van of naar het zuiden kan je afzetten op de Hickatee junction. Als je ons van te voren even belt of mailt komen we je daar ophalen. (+501 631 1731)We komen zelf beide uit Nederland maar zijn 6 jaar geleden naar Belize geemigreerd, en hebben de afgelopen 6 jaar besteed aan het opbouwen van onze boerderij en uiteindelijk het guesthouse. Mocht je vragen hebben aangaande Belize of als je langs wilt komen laat het ons even weten via de mail.

    Groetjes en tot ziens in Belize,

    Elsbeth en Naud.

  • erik

    heb je plek van de zomer…voor een nachtje of twee?

    Voor twee personen..

    Met eventuele verlenging, als de accomodatie bevalt?

  • back-a-bush (Elsbeth en Naud)

    Beste Erik,

    Van de zomer is een erg breed begrip, maar we zijn net begonnen en zijn nog niet volgeboekt, dus laat maar horen hoe en wat en de koffie staat klaar.

  • Elsbeth

    Het klinkt fantastisch. Als we weer in Belize zijn komen we graag eens langs. (wordt ws niet eerder dan december, maar vooruit kijken is leuk).

    Vooral de vogels spreken me (ons) aan. Kijk ook eens op www.sirwill.nl

    Daar staan de foto's van mijn (Belizeaanse) man die dol is op vogels.

    Groet, Elsbeth

  • back-a-bush (Elsbeth en Naud)

    He Elsbeth,

    leuke foto's, de meeste vogels hebben we hier ook, waar komt je man vandaan in Belize?

    Heeft ie nog vogels op zijn “wil ik ooit nog zien” lijst staan? Er zijn hier heel veel vogels verdwenen na 2001 Iris, maar beetje bij beetje komen er weer meer vogels terug in het gebied.

    En december klinkt goed. Laat maar horen als jullie zover zijn. Dan gaan we wat verse koffie roosteren, en kijken wat we kunnen spotten aan vogels. Zijn jullie een beetje bekend met Toledo?

    Groetjes,

    Elsbeth en Naud

  • erik

    hey Elsbeth en Naud,

    Lekker hoor, zelf gebrande koffie.

    Ik zie dat mijn wastafel er niet meer staat..

    Lijkt me leuk om van de zomer ff bij te kletsen.

    Als ik nog iets moet meenemen dan hoor ik het wel.

    We zijn van plan om in september langs te komen, afhankelijk van de prijs van de vluchten wordt de datum steeds preciezer.

    Groetjes van Anouk en Erik

  • Elsbeth

    Hallo

    Mijn man is geboren in Burrell Boom. Maar ik heb hem leren kennen in Belmopan, waar we jaren gewoond hebben.

    De Montezuma Oropendola staat nog op zijn wish-list. We hebben die vorig jaar ergens in Toledo wel gezien. Maar in vlucht dus moeilijk te fotograferen. Verder kennen we Toledo niet heel goed. Toen ik in Belize woonde (1992-1999) was de Southern Highway nog een ramp, dus daar kwam je liever niet.

    Groetjes en tot hopelijk in December, Elsbeth

  • back-a-bush (Elsbeth en Naud)

    He Elsbeth,

    De Montezuma Oropendola is hier erg veel aanwezig, ze freten zich ongeveer ziek an onze fruit bomen. Dat was eerlijk gezegd ook een van de fotogenieke foto's die we misten op jullie foto site. Kom naar Toledo over een geheel geasfalteerde high way en maak wat foto's.

    Tot December, Elsbeth en Naud

  • jpkolet@hotmail.com

    beste Elsbeth en Naud,

    Jullie verhaal om naar belzie te emigreren heeft mij zeer geinspireerd, ik ben van plan om ook naar belize te emigreren en daar een duikschool en eco resort wil gaan opstarten.

    ik neem aan dat er veel hobbels op jullie pad zijn gekomen maar zo te lezen hebben jullie na 6 jaar wel jullie droom plek verwezelijkt.

    ik heb heel veel vragen maar paar belangrijke zou ik graag aan jullie willen stellen.

    hoe zit het op belize met het kopen van een stuk land??

    Wat is jullie grotste tegevn valler geweest of lastigste waar jullie tgen aan zijn gelopen toen jullie emigreerde naar Belize.

    met vriendelijk groet

    jeroen kolet

    jpkolet@hotmail.com

  • back-a-bush (Elsbeth en Naud)

    Beste Jeroen,

    Een stuk land kopen is op zich eenvoudig, er zijn geen restricties voor buitenlanders. Als je iets wil kopen moet je hier zelf in Belize zijn, zodat je het rustig kan bekijken. Er zijn nogal wat stukken land te koop die uiteindelijk niet geregistreerd blijken te zijn (wat je wil is een ‘property with absolute title’ op jouw naam) , of die te koop worden aangeboden door iemand die niet de eigenaar is. Kortom, de tijd nemen en iemand in de arm nemen om uit te laten zoeken of het een zuivere handel is. Dat klinkt eenvoudiger dan het is want je wordt waarschijnlijk heel enthousiast. Niets betalen totdat je het papier in je handen hebt!

    Voor alles geldt: neem de tijd. Het ritme ligt hier veel langzamer. Kijk de kat uit de boom. Leef eenvoudig. Pas je aan, verwacht niet dat Belize zich aanpast aan jou. Begin klein. Een fout die veel nieuwkomers maken is dat ze haastig veel te veel geld investeren in het (onnodig) opbouwen van hun nieuwe leven, om er daarna achter te komen dat het geld op is en er niets binnenkomt. De meeste nieuwkomers vertrekken weer binnen twee jaar om die reden. Verwacht niet dat je rijk wordt in Belize, er is hier een gezegde ‘you need a whole lot of money to be poor in Belize’ Breng genoeg geld en houd genoeg achter de hand om het een paar jaar uit te zingen. Een andere reden waarom zoveel nieuwkomers weer vertrekken is het gebrek aan een sociaal en cultureel leven. Er zijn hier geen bioscopen, theaters, concerten etc. buiten Belize City. Wat er is aan recreatie is puur en alleen voor de toeristen. Het sociale leven zit hier op een laag pitje, een Belizeaanse familie bestaat uit minstens 30 personen dus die hebben geen behoefte aan vriendschappen daarbuiten. Onze naaste vrienden wonen 10 kilometer verderop. Iedereen is druk bezig met zijn eigen stekkie en er is weinig tijd om gezellig bij elkaar op bezoek te gaan, relaties zijn gebaseerd op hoe nuttig je voor elkaar kunt zijn. Je moet dus tevreden kunnen zijn met je eigen gezelschap. Het scheelt wel of je in de bush woont, zoals wij, of op een toeristeneiland zit. Belizeanen zijn overigens erg vriendelijk, daar niet van. Het is een fantastisch land, wij hebben geen seconde spijt gehad van onze emigratie. Ik hoop dat je hier wat mee kan, als je meer wil weten dan vraag maar raak!

    Groeten van Elsbeth